Tävlingsregler

Blixttävling under spelåret

Vi har 8 blixttävlingar under spelåret (årsmötesblixten räknas inte)
Vi har 7 blixttävlingar under året ( höst och årsmötesblixten räknas ej)
Vi räknar 6 alternativt 5 blixtar under året, man får räkna bort 2.
Vinnaren får 5 p sen 3,2,1 bara de 4 första får poäng.
Alla får poäng den som kommer sist får 1 poäng sen går man upp en poäng utom till vinnaren som ökar med 2 poäng.
Man får 2 p när man deltar i en deltävling, om man deltar i alla får man 4 p till.

Klassmästerskapet

SS Kalmarunionen ska ha klass 1 och klass 2 i första hand. Principen är att grupperna ska vara så jämna som möjligt. Vinner man en grupp går man upp om man vill.

Grupper

Grupperna ska i princip vara Berger 6-8 stora. Antal ronder 5 eller 7. Tid 90 min +30 sec.
0-11 ska det vara en grupp monrad.
12-17 två grupper varav en Monrad om man är 17. Klass 1 och klass 2.
18-24 tre grupper.
24-36 fyra grupper osv.

Grupptillhöriget

Om man nått en viss rating tillhör man en viss klass.
Utan rating eller upp till rating 1399 klass 3. Det måste vara minst 6 st som har under 1400 för att man ska ha en klass 3 grupp och minst 2 klass 2 grupper.
Rating 1400-1799 klass 2.
Rating 1800 och uppåt klass 1.
Rating 2000 och uppåt Klass M. Det måste vara minst 6 st som har över 2000 för att man ska ha en klass M grupp samt minst 2 klass 1 grupper.

Upp och nerflyttning

Berger 6 grupper 1 st flyttar upp och 1 flyttas ner.
Berger 8 grupper 2 st flyttas upp och 2 flyttas ner.

Extra tävling

3-6 mannagrupper 3 ronder
Spelas September-Oktober, November- December, Januari-Februari, Mars- April.
För att man kan spela kortare tid om man ska resa eller om man kommer in under säsongen.
Kanske med kortare betänketid 60+30 sec.

Öppna Kalmarmästerskapet Monrad

1. Tävlingen spelas i 7-9 ronder Monrad Schweizer särskilning SSF Buchholtz.
2. Tävlingsdomare och tävlingsledare utses av styrelsen.
3. Speldagar är enligt spelschema.
4. Betänketiden är 90 minuter + 30 sekunder per drag.
5. Starttid är kl 18.30. Om motståndaren inte kommit startar man klockan och efter en halvtimme vinner man partiet.
6. Om man inte kan, kontaktar man motståndaren, kommer överens om tid och meddelar tävlingsledaren.
7. Partiet ska spelas innan nästa lottning.
8. Lottningen görs senast måndagen innan ronden.
9. Rating räknas bara på spelade partier